Digital pedagogresurs

I år har jag fått en annan typ av tjänst. 20% pedagogresurs för Grundskolan i Luleå. Jag ska hjälpa till att utveckla kommunen pedagoger kring användande av digitalaverktyg. Redan under våren hade jag en vision om att få utveckla en sådan utbildning. Blev överlycklig när det blev till verklighet. Utbildningen har jag lagt upp med inspiration av matematiklyftet.

Upplägg
Under läsåret 2016/2017 erbjuds lärare fortbildning inom IKT. Det är en träff i månaden. Under läsåret kommer det att vara sammanlagt  8 träffar/grupp. Jag har igång 3 grupper samtidigt. Inför varje träff ska pedagogerna har förberett sig genom att ha läst en angiven text kopplat till digitala verktyg i undervisningen. Jag har lagt upp kursen utifrån Patricia Diaz bok ”Webben i undervisningen, samt LR´s utgåva ”Vi får det att funka

skarmavbild-2016-11-01-kl-18-09-46

skarmavbild-2016-10-12-kl-11-34-25

Pedagogerna kommer även att få arbetsuppgifter som de ska testa/genomföra med sin elevgrupp/självständigt inför träffen. Vi kommer att rikta in oss på plattformsoberoende verktyg. Pedagogerna kommer bland annat få utveckla sina kunskaper kring nätet som resurs för lärande, att dela dokument/arbeten/presentationer/filmer, hur man startar upp en blogg, film/bild och skapande, appar/program som hjälpmedel/verktyg i undervisningen, källkritik.

Pedagogerna kommer att kunna ta del av instruktionsfilmer för hur man genomför olika saker med de digitalaverktygen. Filmerna samlas på en blogg, detta ska göra det enklare att kunna testa saker på egen hand, efter träffarna.

Detta gör det via bloggen digilulea.blogspot.se

Så här ser den preliminära planeringen ut.

1.Googles applikationer genomgång, Starta upp en blogg

Till gång 2
”Webben i undervisningen”Läs kp 13
”Vi får det att funka” Läs kp 1+2

2 Googles applikationer,Google drive– ladda upp filer, dela filerna på blogg, dela med kollegor.
Andra samrbetesytor ex titanpad,
”Vi får det att funka” kapitel 3+11 till gång 3
”Webben i undervisningen” kp 7-10
Till nästa gång-skapat bildspel

3. Källkritik Webbstjärnas kurs kring källkritik. Lägg in badge. Upphovsrätt, källkritik. Lägga in bilder på blogg. Verktyg för att skapa collage ex pic collage, se tulay´s sida
Till nästa gång skapt collage lägga upp på blogg
”Vi får det att funka” Läs kp 4+ 5 till gång 4

 

4.
Presentera digitalt- Uppdrag
Powtoon, Plotagon, Quizlet
Picasa webalbum
Genomför något av ovanstående med sin grupp. Redovisas tillfälle 5.

5.
Arbete med uppdrag, samt redovisning.

Delge chrome tillägg, samt moviemaker

Gå in och kika på och läs några inlägg från bloggarna.
Historiepratarna
Digitalisering exempel

Hur har lärarna i exemplen valt att arbeta med digitalt berättande?
Upplever ni att de digitala verktygen använts på ett relevant sätt?
Finns det ett tydligt pedagogiskt syfte?
Vilka vinster/möjligheter har tekniken/arbetssättet medfört?
Kan ni se några svårigheter med att arbeta på detta sätt?
Har ni inspirerats att prova något nytt verktyg/arbetssätt utifrån de exempel ni hittat? Skulle dessa verktyg/arbetssätt kunna användas tillsammans med den planering du gjorde i del 1?
Vad skulle det kräva i form av teknik och kompetens? Finns denna teknik på skolan? Finns kompetensen i ert arbetslag/på skolan?
Fundera på vad för digitalt berättande arbete du/ni skulle kunna genomföra med era elever.

”Vi får det att funka” kp 3 till gång 6

6. Presentera digitalt
Digitalt berättande och bildredigering App-programtips, Tulayssida,
Bädda in böcker calameo, storybird, mystorybook, littlebird tales, bookcreator , storywheel etc

Till nästa gång genomfört digitalt berättande arbete med elever

Läs ”Vi får det att funka” Läs kp 14+4 till gång 6

+film från skolverket

7.Digital klassrumskommunikation
Delge varandra sitt arbete.
Presentation av appar program såsom:
Thinglink, Titanpad, todaysmeet, skype, mysteryskype, voto.se qr-koder, socrative, podcast app, mentimeter. Hur kan vi använda dessa-formativt
Skapa eget utifrån qr
”Vi får det att funka” kp 11+12 till gång 7

8. Allmänna digitala apptips och program
Källkritik

Detta är ett utvecklingsarbete för både mig och deltagande pedagoger, har ca 75 lärare i gång nu. Planeringen kan komma att omstruktureras och förändras.

Har ett toppen jobb 🙂


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *